Hirviöiden tyypit |
Tyypit
Alkeiseläin-tyyppi
Tämä tyyppi kattaa hyönteiset, hämähäkkieläimet, muut niveljalkaiset, madot ja vastaavat selkärangattomat olennot.
Perusominaisuudet
Alkeiseläimillä on seuraavat perusominaisuudet.
-
8-tahoinen kestonoppa.
-
Perushyökkäyshyvitys yhteensä ¾ kestonoppamäärästä (kuten papilla).
-
Vahvat Sitkeys-laistot (kuten taistelijalla).
-
Taitopisteitä yhteensä (2 + Äly-muunnin, vähintään 1) per kestonoppa ja ensimmäisestä kestonopasta nelinkertaiset taitopisteet, jos alkeiseläimellä on Älykkyys-arvo. Useimmat alkeiseläimet ovat kuitenkin järjettömiä eivätkä siten saa taitopisteitä tai valtteja.
Tyyppipiirteet
Alkeiseläimellä on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Järjetön: Ei Älykkyys-arvoa, immuunius kaikille mieleen kohdistuville vaikutuksille
(lumous-, pakotus-, houre-, kirjokuvio- ja rohkeusvaikutuksille). -
Pimeänäkö 60 jalkaan asti.
-
Pätevyys vain omiin kehoaseisiinsa.
-
Ei pätevyyttä mihinkään haarniskaan.
-
Alkeiseläimet syövät, nukkuvat ja hengittävät.
Elementaali-tyyppi
Elementaali on olento, jonka rakennusaineena on jokin neljästä peruselementistä ilma, maa, tuli tai vesi.
Perusominaisuudet
Elementaalilla on seuraavat perusominaisuudet.
-
8-tahoinen kestonoppa.
-
Perushyökkäyshyvitys yhteensä ¾ kestonoppamäärästä (kuten papilla).
-
Vahva laisto riippuu elementistä: Sitkeys (maa, vesi; kuten taistelijalla) tai Refleksi (ilma, tuli; kuten rosvolla).
-
Taitopisteitä yhteensä (2 + Äly-muunnin, vähintään 1) per kestonoppa, ensimmäisestä kestonopasta nelinkertaiset taitopisteet.
Tyyppipiirteet
Elementaalilla on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Pimeänäkö 60 jalkaan asti.
-
Immuunius myrkyille, nukutusvaikutuksille, jähmetykselle ja lamautukselle.
-
Ei altistu kriittisille osumille eikä koukkauksille.
-
Toisin kuin useimmat muut elolliset olennot, elementaali ei ole luonteeltaan dualistinen sillä ei siis ole erikseen sielua ja ruumista. Kun elementaali surmataan, siitä ei vapaudu sielua, joten loitsut, jotka palauttavat sielun ruumiiseen (kuten kuolleista nostatus, uudestisyntymä ja ylösnousemus), eivät tehoa elementaaliin. Elementaalin henkiin herättämiseen tarvitaan jokin toinen taikavaikutus, esimerkiksi rajattu toivomus, toivomus, ihme tai tosi ylösnousemus.
-
Pätevyys vain omiin kehoaseisiinsa, paitsi jos elementaali on muodoltaan jotakuinkin ihmisoliomainen, jolloin sillä on pätevyys kaikkiin perusaseisiin ja kaikkiin kuvauksessaan mainittuihin aseisiin.
-
Pätevyys kuvauksessaan mainittuun haarniskatyyppiin (kevyt, keskiraskas tai raskas), samoin kaikkiin tätä kevyempiin tyyppeihin. Jos elementaalin ei mainita käyttävän haarniskaa, sillä ei ole pätevyyttä haarniskoihin. Elementaalilla on pätevyys kilpiin, jos sillä on pätevyys mihin tahansa haarniskaan.
-
Elementaalit eivät syö, nuku eivätkä hengitä.
Eläin-tyyppi
Eläin on elollinen, ei-inhimillinen ja tavallisimmin selkärankainen olento, jolla ei ole taikaominaisuuksia eikä synnynnäistä kykyä tuottaa kieltä tai muodostaa kulttuuria.
Perusominaisuudet
Eläimellä on seuraavat perusominaisuudet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
8-tahoinen kestonoppa.
-
Perushyökkäyshyvitys yhteensä ¾ kestonoppamäärästä (kuten papilla).
-
Vahvat Sitkeys- ja Refleksi-laistot (kuten samoojalla). (Tästä on poikkeuksiakin esimerkiksi alkupedoilla on vahvat Sitkeys-, Refleksi- ja Tahto-laistot, kuten munkilla.)
-
Taitopisteitä yhteensä (2 + Äly-muunnin, vähintään 1) per kestonoppa, ensimmäisestä kestonopasta nelinkertaiset taitopisteet.
Tyyppipiirteet
Eläimellä on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Älykkyys-arvo 1 tai 2 (olento, jonka Älykkyys-arvo on vähintään 3, ei voi olla eläin).
-
Hengenlaatu: Aina neutraali.
-
Aarteet: Ei ole.
-
Pätevyys vain omiin kehoaseisiinsa. Rauhanomaiset kasvinsyöjät käyttävät kaikkia kehoaseitaan toissijaisina hyökkäyksinä. Tällaisissa hyökkäyksissä olennon hyökkäysheittoihin lasketaan sakkoa 5, ja olento lisää vaurioihinsa vain ½ Voimakkuus-muuntimestaan.
-
Ei pätevyyttä mihinkään haarniskaan, ellei eläintä ole koulutettu sotimaan.
-
Eläimet syövät, nukkuvat ja hengittävät.
Epäkuollut-tyyppi
Epäkuolleet ovat vainajia, jotka on elävöitetty jumalallisin tai yliluonnollisin voimin.
Perusominaisuudet
Epäkuolleella olennolla on seuraavat perusominaisuudet.
-
12-tahoinen kestonoppa.
-
Perushyökkäyshyvitys yhteensä ½ kestonoppamäärästä (kuten velholla).
-
Taitopisteitä yhteensä (4 + Äly-muunnin, vähintään 1) per kestonoppa ja ensimmäisestä kestonopasta nelinkertaiset taitopisteet, jos epäkuolleella on Älykkyys-arvo. Monet epäkuolleet ovat kuitenkin järjettömiä eivätkä siten saa taitopisteitä tai valtteja.
Tyyppipiirteet
Epäkuolleella olennolla on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Ei Ruumiinkunto-arvoa.
-
Pimeänäkö 60 jalkaan asti.
-
Immuunius kaikille mieleen kohdistuville vaikutuksille
(lumous-, pakotus-, houre-, kirjokuvio- ja rohkeusvaikutuksille). -
Immuunius myrkyille, nukutusvaikutuksille, jähmetykselle, lamautukselle, taudeille ja surmavaikutuksille.
-
Ei altistu kriittisille osumille, tainnuttaville vaurioille, kyvynriistolle eikä energianriistolle. Immuunius ruumiillisiin kykyarvoihin (Voimakkuus, Ketteryys ja Ruumiinkunto) kohdistuville kykyvaurioille, samoin uuvutus- ja näännytysvaikutuksille.
-
Jos epäkuolleella ei ole Älykkyys-arvoa, se ei voi parantaa omia vaurioitaan, joskin sitä voidaan parantaa negatiivisella energialla (esimerkiksi aiheutus-loitsuilla). Äkkiparaneminen-erikoisominaisuus toimii olennon Älykkyys-arvosta riippumatta.
-
Immuunius kaikille vaikutuksille, jotka vaativat Sitkeys-laiston (paitsi jos vaikutus tehoaa myös esineisiin tai on vaaraton).
-
Epäkuollut käyttää Keskittyminen-testeissään Karisma-muunnintaan.
-
Epäkuollut ei voi kuolla massiivisiin vaurioihin, mutta kun sen kestopisteet hupenevat 0:aan tai sen alle, se tuhoutuu välittömästi.
-
Kuolleista nostatus- ja uudestisyntymä-loitsut ja
-kyvyt eivät vaikuta epäkuolleeseen. Ylösnousemus ja tosi ylösnousemus voivat vaikuttaa siihen. Viimeksi mainitut loitsut muuttavat epäkuolleen takaisin siksi elolliseksi olennoksi, joka se oli ennen epäkuolleeksi muuttumistaan. -
Pätevyys omiin kehoaseisiinsa, kaikkiin perusaseisiin ja kaikkiin kuvauksessaan mainittuihin aseisiin.
-
Pätevyys kuvauksessaan mainittuun haarniskatyyppiin (kevyt, keskiraskas tai raskas), samoin kaikkiin tätä kevyempiin tyyppeihin. Jos epäkuolleen ei mainita käyttävän haarniskaa, sillä ei ole pätevyyttä haarniskoihin. Epäkuolleella on pätevyys kilpiin, jos sillä on pätevyys mihin tahansa haarniskaan.
-
Epäkuolleet eivät syö, nuku eivätkä hengitä.
Epäsikiö-tyyppi
Epäsikiöt ovat olentoja, joilla on eriskummallinen ruumiinrakenne, outoja kykyjä tai vieras mielenlaatu. Joissakin epäsikiöissä yhdistyvät kaikki nämä piirteet.
Perusominaisuudet
Epäsikiöllä on seuraavat perusominaisuudet.
-
8-tahoinen kestonoppa.
-
Perushyökkäyshyvitys yhteensä ¾ kestonoppamäärästä (kuten papilla).
-
Taitopisteitä yhteensä (2 + Äly-muunnin, vähintään 1) per kestonoppa, ensimmäisestä kestonopasta nelinkertaiset taitopisteet.
Tyyppipiirteet
Epäsikiöllä on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Pimeänäkö 60 jalkaan asti.
-
Pätevyys omiin kehoaseisiinsa. Jos epäsikiön ruumis on jotakuinkin ihmisoliomainen, pätevyys perusaseisiin sekä kaikkiin aseisiin, joita olennon mainitaan käyttävän.
-
Pätevyys olennon kuvauksessa mainittuun haarniskatyyppiin (kevyt, keskiraskas tai raskas), samoin kaikkiin tätä kevyempiin tyyppeihin. Jos epäsikiön ei mainita käyttävän haarniskaa, sillä ei ole pätevyyttä haarniskoihin. Epäsikiöllä on pätevyys kilpiin, jos sillä on pätevyys mihin tahansa haarniskaan.
-
Epäsikiöt syövät, nukkuvat ja hengittävät.
Hirviöihmisolio-tyyppi
Hirviöihmisoliot muistuttavat ihmisolioita, mutta niillä on hirviömäisiä tai eläimellisiä piirteitä. Usein niillä on myös taikakykyjä.
Perusominaisuudet
Hirviöihmisoliolla on seuraavat perusominaisuudet.
-
8-tahoinen kestonoppa.
-
Perushyökkäyshyvitys sama kuin kestonoppamäärä (kuten taistelijalla).
-
Taitopisteitä yhteensä (2 + Äly-muunnin, vähintään 1) per kestonoppa, ensimmäisestä kestonopasta nelinkertaiset taitopisteet.
Tyyppipiirteet
Hirviöihmisoliolla on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Pimeänäkö 60 jalkaan asti.
-
Pätevyys kaikkiin perusaseisiin ja kaikkiin olennon kuvauksessa mainittuihin aseisiin.
-
Pätevyys olennon kuvauksessa mainittuun haarniskatyyppiin (kevyt, keskiraskas tai raskas), samoin kaikkiin tätä kevyempiin tyyppeihin. Jos hirviöihmisolion ei mainita käyttävän haarniskaa, sillä ei ole pätevyyttä haarniskoihin. Hirviöihmisoliolla on pätevyys kilpiin, jos sillä on pätevyys mihin tahansa haarniskaan.
-
Hirviöihmisoliot syövät, nukkuvat ja hengittävät.
Ihmisolio-tyyppi
Ihmisoliolla on yleensä kaksi kättä, kaksi jalkaa ja yksi pää (tai ainakin ihmismäinen ylävartalo, kädet ja pää). Ihmisolioilla on vähän tai ei lainkaan poikkeuskykyjä, mutta useimmat niistä osaavat puhua ja niillä on yleensä pitkälle kehittyneet yhteiskunnat. Ne ovat tavallisimmin Pieniä tai Keskikokoisia. Jokaisella ihmisoliolla on myös jokin alatyyppi.
Ihmisoliot, joilla on 1 kestonoppa, vaihtavat ihmisoliokestonoppansa mukaiset perusominaisuudet jonkin PH- tai EPH-luokan luokkaominaisuuksiin. Tällaiset ihmisoliot esitellään hirviökuvauksissa 1. tason sotureina, mikä tarkoittaa, että niillä on keskiverrot taistelukyvyt ja heikot laistoheitot.
Ihmisolio-tyypin perusominaisuudet ovat käytössä vain ihmisolioilla, joilla on enemmän kuin 1 kestonoppa.
Perusominaisuudet
Ihmisoliolla on seuraavat perusominaisuudet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
8-tahoinen kestonoppa, tai hahmoluokan mukaan.
-
Perushyökkäyshyvitys yhteensä ¾ kestonoppamäärästä (kuten papilla).
-
Vahvat Refleksi-laistot, kuten rosvolla (yleensä; joidenkin ihmisolioiden vahva laisto on jokin muu).
-
Taitopisteitä yhteensä (2 + Äly-muunnin, vähintään 1) per kestonoppa ja ensimmäisestä kestonopasta nelinkertaiset taitopisteet, tai sitten hahmoluokan mukaan.
Tyyppipiirteet
Ihmisoliolla on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Pätevyys kaikkiin perusaseisiin, tai hahmoluokan mukaan.
-
Pätevyys olennon kuvauksessa mainittuun haarniskatyyppiin (kevyt, keskiraskas tai raskas), tai hahmoluokan mukaan. Jos ihmisoliolla ei ole hahmoluokkaa mutta se käyttää haarniskaa, sillä on pätevyys käyttämänsä tyyppisiin ja kaikkiin sitä kevyempiin haarniskoihin. Jos ihmisolion ei mainita käyttävän haarniskaa, sillä ei ole pätevyyttä haarniskoihin. Ihmisoliolla on pätevyys kilpiin, jos sillä on pätevyys mihin tahansa haarniskaan.
-
Ihmisoliot syövät, nukkuvat ja hengittävät.
Jättiläinen-tyyppi
Jättiläinen on erittäin vahva ihmisenmuotoinen olento, jonka kokoluokka on yleensä vähintään Iso.
Perusominaisuudet
Jättiläisellä on seuraavat perusominaisuudet.
-
8-tahoinen kestonoppa.
-
Perushyökkäyshyvitys yhteensä ¾ kestonoppamäärästä (kuten papilla).
-
Vahvat Sitkeys-laistot (kuten taistelijalla).
-
Taitopisteitä yhteensä (2 + Äly-muunnin, vähintään 1) per kestonoppa, ensimmäisestä kestonopasta nelinkertaiset taitopisteet.
Tyyppipiirteet
Jättiläisellä on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Pätevyys kaikkiin perus- ja sota-aseisiin sekä mahdollisiin kehoaseisiin.
-
Pätevyys olennon kuvauksessa mainittuun haarniskatyyppiin (kevyt, keskiraskas tai raskas), samoin kaikkiin tätä kevyempiin tyyppeihin. Jos jättiläisen ei mainita käyttävän haarniskaa, sillä ei ole pätevyyttä haarniskoihin. Jättiläisellä on pätevyys kilpiin, jos sillä on pätevyys mihin tahansa haarniskaan.
-
Jättiläiset syövät, nukkuvat ja hengittävät.
Kasvi-tyyppi
Tämä tyyppi kattaa kasviolennot. Huomaa, että tähän ryhmään kuulumattomilla tavallisilla kasveilla, kuten puutarha- ja peltokasveilla, ei ole Viisaus- tai Karisma-arvoa (ks. Puuttuvat kyvyt osiossa Erikoiskyvyt) eikä niitä katsota elollisuudestaan huolimatta olennoiksi vaan esineiksi.
Perusominaisuudet
Kasviolennolla on seuraavat perusominaisuudet.
-
8-tahoinen kestonoppa.
-
Perushyökkäyshyvitys yhteensä ¾ kestonoppamäärästä (kuten papilla).
-
Vahvat Sitkeys-laistot (kuten taistelijalla).
-
Taitopisteitä yhteensä (2 + Äly-muunnin, vähintään 1) per kestonoppa ja ensimmäisestä kestonopasta nelinkertaiset taitopisteet, jos kasviolennolla on Älykkyys-arvo. Jotkin kasviolennot ovat kuitenkin järjettömiä eivätkä saa taitopisteitä tai valtteja.
Tyyppipiirteet
Kasviolennolla on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Immuunius kaikille mieleen kohdistuville vaikutuksille
(lumous-, pakotus-, houre-, kirjokuvio- ja rohkeusvaikutuksille). -
Immuunius myrkyille, nukutusvaikutuksille, jähmetykselle, muodonmuutoksille ja lamautukselle.
-
Ei altistu kriittisille osumille.
-
Pätevyys vain omiin kehoaseisiinsa.
-
Ei pätevyyttä mihinkään haarniskaan.
-
Kasviolennot syövät, nukkuvat ja hengittävät.
Limaolio-tyyppi
Limaolio on muodoton tai vaihtelevanmuotoinen olento, jolla ei yleensä ole omaa älyä.
Perusominaisuudet
Limaoliolla on seuraavat perusominaisuudet.
-
10-tahoinen kestonoppa.
-
Perushyökkäyshyvitys yhteensä ¾ kestonoppamäärästä (kuten papilla).
-
Ei vahvoja laistoheittoja (kuten taistelijalla, mutta myös Sitkeys alkaa +0:sta).
-
Taitopisteitä yhteensä (2 + Äly-muunnin, vähintään 1) per kestonoppa ja ensimmäisestä kestonopasta nelinkertaiset taitopisteet, jos limaoliolla on Älykkyys-arvo. Useimmat limaoliot ovat kuitenkin järjettömiä eivätkä siten saa taitopisteitä tai valtteja.
Tyyppipiirteet
Limaoliolla on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Järjetön: Ei Älykkyys-arvoa, immuunius kaikille mieleen kohdistuville vaikutuksille
(lumous-, pakotus-, houre-, kirjokuvio- ja rohkeusvaikutuksille). -
Sokea (joskin varustettu sokkonäkö-erikoisominaisuudella), immuunius tuijotushyökkäyksille, harhantavaikutuksille ja muille näkökykyyn perustuville vaikutuksille.
-
Immuunius myrkyille, nukutusvaikutuksille, jähmetykselle, muodonmuutoksille ja lamautukselle.
-
Eräillä limaolioilla on kyky tuottaa happovaurioita esineille. Tuotetut vauriot ovat tällöin (10 + puolet limaolion kestonoppamäärästä + limaolion Ruk-muunnin) jokaista esineen kanssa kosketuksissa vietettyä kierrosta kohden.
-
Ei altistu kriittisille osumille eikä koukkauksille.
-
Pätevyys vain omiin kehoaseisiinsa.
-
Ei pätevyyttä mihinkään haarniskaan.
-
Limaoliot syövät, nukkuvat ja hengittävät.
Lohikäärme-tyyppi
Lohikäärme on liskomainen ja usein siivekäs olento, jolla on taikakykyjä ja muita epätavallisia voimia.
Perusominaisuudet
Lohikäärmeellä on seuraavat perusominaisuudet.
-
12-tahoinen kestonoppa.
-
Perushyökkäyshyvitys sama kuin kestonoppamäärä (kuten taistelijalla).
-
Vahvat Sitkeys-, Refleksi- ja Tahto-laistot (kuten munkilla).
-
Taitopisteitä yhteensä (6 + Äly-muunnin, vähintään 1) per kestonoppa, ensimmäisestä kestonopasta nelinkertaiset taitopisteet.
Tyyppipiirteet
Lohikäärmeellä on seuraavat tyyppipiirteet (ellei lohikäärmelajin kuvauksessa toisin mainita).
-
Pimeänäkö 60 jalkaan asti ja hämäränäkö.
-
Immuunius maagisille nukutusvaikutuksille ja jähmetysvaikutuksille.
-
Pätevyys vain omiin kehoaseisiinsa, paitsi jos lohikäärme on muodoltaan jotakuinkin ihmisoliomainen (tai kykenee muuttumaan ihmisolioksi), jolloin sillä on pätevyys perusaseisiin ja kaikkiin kuvauksessaan mainittuihin aseisiin.
-
Ei pätevyyttä mihinkään haarniskaan.
-
Lohikäärmeet syövät, nukkuvat ja hengittävät.
Luonnonhaltija-tyyppi
Luonnonhaltija on yliluonnollisilla kyvyillä siunattu olento, jolla on vahva yhteys luontoon tai johonkin muuhun voimaan tai paikkaan. Luonnonhaltijat ovat yleensä ihmisenmuotoisia.
Perusominaisuudet
Luonnonhaltijalla on seuraavat perusominaisuudet.
-
8-tahoinen kestonoppa.
-
Perushyökkäyshyvitys yhteensä ½ kestonoppamäärästä (kuten velholla).
-
Taitopisteitä yhteensä (6 + Äly-muunnin, vähintään 1) per kestonoppa, ensimmäisestä kestonopasta nelinkertaiset taitopisteet.
Tyyppipiirteet
Luonnonhaltijalla on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Pätevyys kaikkiin perusaseisiin ja kaikkiin olennon kuvauksessa mainittuihin aseisiin.
-
Pätevyys olennon kuvauksessa mainittuun haarniskatyyppiin (kevyt, keskiraskas tai raskas), samoin kaikkiin tätä kevyempiin tyyppeihin. Jos luonnonhaltijan ei mainita käyttävän haarniskaa, sillä ei ole pätevyyttä haarniskoihin. Luonnonhaltijalla on pätevyys kilpiin, jos sillä on pätevyys mihin tahansa haarniskaan.
-
Luonnonhaltijat syövät, nukkuvat ja hengittävät.
Rakento-tyyppi
Rakento on joko keinotekoisesti valmistettu olento tai elävöitetty esine.
Perusominaisuudet
Rakennolla on seuraavat perusominaisuudet.
-
10-tahoinen kestonoppa.
-
Perushyökkäyshyvitys yhteensä ¾ kestonoppamäärästä (kuten papilla).
-
Ei vahvoja laistoheittoja (kuten taistelijalla, mutta myös Sitkeys alkaa +0:sta).
-
Taitopisteitä yhteensä (2 + Äly-muunnin, vähintään 1) per kestonoppa ja ensimmäisestä kestonopasta nelinkertaiset taitopisteet, jos rakennolla on Älykkyys-arvo. Useimmat rakennot ovat kuitenkin järjettömiä eivätkä siten saa taitopisteitä tai valtteja.
Tyyppipiirteet
Rakennolla on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Ei Ruumiinkunto-arvoa.
-
Pimeänäkö 60 jalkaan asti.
-
Immuunius kaikille mieleen kohdistuville vaikutuksille
(lumous-, pakotus-, houre-, kirjokuvio- ja rohkeusvaikutuksille). -
Immuunius myrkyille, nukutusvaikutuksille, jähmetykselle, lamautukselle, taudeille, surmavaikutuksille ja manantavaikutuksille.
-
Rakento ei voi parantaa omia vaurioitaan, mutta sitä voidaan usein korjata, jos se altistetaan jollekin vaikutukselle (ks. lisätietoa olentojen kuvauksista) tai siihen käytetään Rakennon valmistus
-valttia. Rakennolla voi kuitenkin olla äkkiparaneminen-erikoiskyky. -
Ei altistu kriittisille osumille, tainnuttaville vaurioille, kykyvaurioille, kyvynriistolle, uupumukselle, nääntymykselle tai energianriistolle.
-
Immuunius kaikille vaikutuksille, jotka vaativat Sitkeys-laiston (paitsi jos vaikutus tehoaa myös esineisiin tai on vaaraton).
-
Ei voi kuolla massiivisiin vaurioihin. Tuhoutuu kuitenkin välittömästi, kun kestopisteet hupenevat 0:aan tai sen alle.
-
Koska rakento ei ole koskaan ollutkaan elossa, sitä ei voida herättää henkiin tai nostattaa kuolleista.
-
Koska rakennon ruumis on elotonta ainesta, sitä on vaikea tuhota. Rakento saa lisäkestopisteitä kokonsa mukaan (ks. taulukko alla).
Rakennon koko
Lisäkestopisteitä
Minimaalinen
Taskukokoinen
Hyvin pieni
Pieni
10
Keskikokoinen
20
Iso
30
Valtava
40
Suunnaton
60
Giganttinen
80
-
Pätevyys vain omiin kehoaseisiinsa, paitsi jos rakento on muodoltaan jotakuinkin ihmisoliomainen, jolloin sillä on pätevyys kaikkiin kuvauksessaan mainittuihin aseisiin.
-
Ei pätevyyttä mihinkään haarniskaan.
-
Rakennot eivät syö, nuku eivätkä hengitä.
Taikaeläin-tyyppi
Taikaeläimet muistuttavat eläimiä, mutta niiden Älykkyys-arvo voi olla korkeampi kuin 2. Taikaeläimillä on yleensä poikkeuskykyjä tai yliluonnollisia kykyjä, mutta jotkin niistä erottuvat joukosta vain merkillisten tapojensa tai ulkomuotonsa ansiosta.
Perusominaisuudet
Taikaeläimellä on seuraavat perusominaisuudet.
-
10-tahoinen kestonoppa.
-
Perushyökkäyshyvitys sama kuin kestonoppamäärä (kuten taistelijalla).
-
Vahvat Sitkeys- ja Refleksi-laistot (kuten samoojalla).
-
Taitopisteitä yhteensä (2 + Äly-muunnin, vähintään 1) per kestonoppa, ensimmäisestä kestonopasta nelinkertaiset taitopisteet.
Tyyppipiirteet
Taikaeläimellä on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Pimeänäkö 60 jalkaan asti ja hämäränäkö.
-
Pätevyys vain omiin kehoaseisiinsa.
-
Ei pätevyyttä mihinkään haarniskaan.
-
Taikaeläimet syövät, nukkuvat ja hengittävät.
Vierasolio-tyyppi
Vierasolio koostuu ainakin osaksi jonkin muun sfäärin kuin Materian sfäärin aineesta (tai hengestä). Olento saattaa kuulua aluksi johonkin muuhun olentotyyppiin mutta muuttua vierasolioksi, kun se kohoaa korkeammalle (tai vajoaa alhaisemmalle) sielulliselle tasolle.
Perusominaisuudet
Vierasoliolla on seuraavat perusominaisuudet.
-
8-tahoinen kestonoppa.
-
Perushyökkäyshyvitys sama kuin kestonoppamäärä (kuten taistelijalla).
-
Vahvat
Sitkeys-, Refleksi- ja Tahto-laistot (kuten munkilla). -
Taitopisteitä yhteensä (8 + Äly-muunnin, vähintään 1) per kestonoppa, ensimmäisestä kestonopasta nelinkertaiset taitopisteet.
Tyyppipiirteet
Vierasoliolla on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Pimeänäkö 60 jalkaan asti.
-
Toisin kuin useimmat muut elolliset olennot, vierasolio ei ole luonteeltaan dualistinen sillä ei siis ole erikseen sielua ja ruumista. Kun vierasolio surmataan, siitä ei vapaudu sielua, joten loitsut, jotka palauttavat sielun ruumiiseen (kuten kuolleista nostatus, uudestisyntymä ja ylösnousemus), eivät tehoa vierasolioon. Sen henkiin herättämiseen tarvitaan jokin toinen taikavaikutus, esimerkiksi rajattu toivomus, toivomus, ihme tai tosi ylösnousemus. Kotoperäinen-alatyyppiin kuuluva vierasolio voidaan kuitenkin herättää henkiin kuten mikä tahansa elollinen olento.
-
Pätevyys kaikkiin perus- ja sota-aseisiin ja kaikkiin olennon kuvauksessa mainittuihin aseisiin.
-
Pätevyys olennon kuvauksessa mainittuun haarniskatyyppiin (kevyt, keskiraskas tai raskas), samoin kaikkiin tätä kevyempiin tyyppeihin. Jos vierasolion ei mainita käyttävän haarniskaa, sillä ei ole pätevyyttä haarniskoihin. Vierasoliolla on pätevyys kilpiin, jos sillä on pätevyys mihin tahansa haarniskaan.
-
Vierasoliot hengittävät, mutta niiden ei tarvitse syödä eikä nukkua (joskin ne voivat halutessaan tehdä niin). Kotoperäiset vierasoliot hengittävät, syövät ja nukkuvat.
Alatyypit
Arkontti-alatyyppi
Arkontit ovat maanylisiin (hyviin vierasolioihin) kuuluva rotu, joka on kotoisin lainkuuliais-hyvistä ulkosfääreistä.
Tyyppipiirteet
Arkontilla on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Pimeänäkö 60 jalkaan asti ja hämäränäkö.
-
Uhkaava aura (Yl): Taistelevaa tai suuttunutta arkonttia ympäröi oikeamielisen vihan aura. Kaikkien arkontille vihamielisten olentojen 20 jalan säteellä arkontista on onnistuttava Tahto-laistossa välttääkseen auran vaikutukset. Laiston vaikeusaste vaihtelee arkontin mukaan, se on Karisma-pohjainen, ja siihen lasketaan rotuhyvitystä +2. Laistossa epäonnistuneet saavat sakkoa 2 hyökkäysheittoihinsa, panssariluokkaansa ja laistoihinsa 24 tunniksi tai kunnes onnistuvat osumaan auran luoneeseen arkonttiin. Vaikutuksen laistanut tai purkanut olento on immuuni saman arkontin luomalle auralle seuraavat 24 tuntia.
-
Immuunius sähkölle ja kivetykselle.
-
Rotuhyvitystä +4 laistoihin myrkkyjä vastaan.
-
Taikapiiri pahuutta vastaan (Yl): Arkonttia ympäröi aina taikapiiri pahuutta vastaan
-vaikutus (jonka langettajataso on sama kuin arkontin kestonoppamäärä). (Taikapiirin puolustuksellisia hyötyjä ei mainita arkonttien tietolaatikoissa.) -
Kaukosiirto (Yl): Arkontit voivat käyttää aina halutessaan väkevää kaukosiirtoa kuten samannimistä loitsua (langettajataso 14), paitsi että arkontti voi siirtää vain itsensä ja enintään 50 naulan painosta esineitä.
-
Kielten lahja (Yl): Arkontit osaavat puhua kaikkien kielellisten olentojen kanssa niin kuin he käyttäisivät kielten lahja
-loitsua (langettajataso 14). Tämä kyky on aina voimassa.
Enkeli-alatyyppi
Enkelit ovat maanylisiin (hyviin vierasolioihin) kuuluva rotu, joka on kotoisin hengenlaadultaan hyvistä ulkosfääreistä.
Tyyppipiirteet
Enkelillä on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Pimeänäkö 60 jalkaan asti ja hämäränäkö.
-
Immuunius hapolle, kivetykselle ja kylmyydelle.
-
Sähkönkestävyys 10 ja tulenkestävyys 10.
-
Rotuhyvitystä +4 laistoihin myrkkyjä vastaan.
-
Suojaava aura (Yl): Tämä kyky tuottaa kaikille enkelistä 20 jalan säteellä oleville sivuunohjaushyvitystä +4 panssariluokkaan pahojen olentojen hyökkäyksiä vastaan ja sietohyvitystä +4 laistoheittoihin pahojen olentojen tuottamia vaikutuksia vastaan. Muilta osin aura toimii kuten yhdistetty taikapiiri pahuutta vastaan- ja vähäinen koskemattomuuskupu
-vaikutus, jonka säde on 20 jalkaa (ja langettajataso sama kuin enkelin kestonoppamäärä). Suojaava aura voidaan rauettaa, mutta enkeli voi luoda sen uudelleen ilmaistoimintona seuraavalla vuorollaan. (Enkelien tietolaatikoissa ei mainita taikapiirin puolustuksellisia hyötyjä.) -
Kielten lahja (Yl): Enkelit osaavat puhua kaikkien kielellisten olentojen kanssa niin kuin käyttäisivät kielten lahja
-loitsua (langettajataso sama kuin enkelin kestonoppamäärä). Tämä kyky on aina voimassa.
Hahmonvaihtaja-alatyyppi
Hahmonvaihtajalla on yliluonnollinen kyky muuntautua yhteen tai useampaan vaihtoehtoiseen muotoon. Hahmonvaihto on mahdollista myös monien taikavaikutusten avulla, eivätkä kaikki siihen kykenevät olennot kuulu hahmonvaihtaja-alatyyppiin.
Tyyppipiirteet
Hahmonvaihtajalla on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita).
-
Pätevyys omiin kehoaseisiinsa, kaikkiin perusaseisiin ja kaikkiin olennon kuvauksessa mainittuihin aseisiin.
-
Pätevyys kaikkiin olennon kuvauksessa mainittuihin haarniskoihin ja kaikkiin tätä kevyempiin haarniskatyyppeihin. Jos kuvauksessa ei mainita haarniskoja, hahmonvaihtajalla ei ole pätevyyttä mihinkään haarniskaan. Hahmonvaihtajalla on pätevyys kilpiin, jos sillä on pätevyys mihin tahansa haarniskaan.
Hiisiolento-alatyyppi
Hiisiolennot ovat viekkaita ihmisolioita, jotka elävät metsästyksellä ja ryöstelyllä. Ne puhuvat hiidenkieltä.
Hyvä-alatyyppi
Tähän alatyyppiin kuuluu yleensä vain vierasolioita, jotka ovat kotoisin hengenlaadultaan hyvistä ulkosfääreistä. Useimmat tämän alatyypin olennot ovat hyviä myös omalta hengenlaadultaan, mutta ne säilyttävät tämän alatyyppinsä, vaikka niiden hengenlaatu vaihtuisi. Vaikka olennon todellinen hengenlaatu olisi mikä tahansa, kaikki hengenlaatusidonnaiset vaikutukset vaikuttavat siihen niin kuin se olisi hengenlaadultaan hyvä. Olento altistuu myös kaikille todellisen hengenlaatunsa mukaisille vaikutuksille. Hyvä-alatyyppiin kuuluva olento voi sivuuttaa vastustajansa vauriovähennyksen niin kuin olennon kehoaseet ja muut sen käyttelemät aseet olisivat hengenlaadultaan hyviä (ks. Vauriovähennys osiossa Erikoiskyvyt).
Ilma-alatyyppi
Tähän alatyyppiin kuuluu lähinnä elementaaleja ja vierasolioita, joilla on jokin yhteys Ilman elementtisfääriin. Ilmaolennoilla on aina lentonopeus ja tavallisimmin täydellinen lentoketteryys.
Kaoottinen-alatyyppi
Tähän alatyyppiin kuuluu yleensä vain vierasolioita, jotka ovat kotoisin hengenlaadultaan kaoottisista ulkosfääreistä. Useimmat tämän alatyypin olennot ovat kaoottisia myös omalta hengenlaadultaan, mutta ne säilyttävät tämän alatyyppinsä, vaikka niiden hengenlaatu vaihtuisi. Vaikka olennon todellinen hengenlaatu olisi mikä tahansa, kaikki hengenlaatusidonnaiset vaikutukset vaikuttavat siihen niin kuin se olisi hengenlaadultaan kaoottinen. Olento altistuu myös kaikille todellisen hengenlaatunsa mukaisille vaikutuksille. Kaoottinen-alatyyppiin kuuluva olento voi sivuuttaa vastustajansa vauriovähennyksen niin kuin olennon kehoaseet ja muut sen käyttelemät aseet olisivat hengenlaadultaan kaoottisia (ks. Vauriovähennys osiossa Erikoiskyvyt).
Kotoperäinen-alatyyppi
Tähän alatyyppiin voi kuulua vain vierasolioita, joilla on kuolevaista sukutaustaa tai vahva side Materian sfääriin. Ne voidaan herättää henkiin aivan kuten muutkin elolliset olennot. Alatyypin nimi tulee siitä, että tyypin edustajat ovat Materian sfäärin kotoperäisiä olentoja. Toisin kuin aitojen vierasolioiden, kotoperäisten vierasolioiden täytyy syödä ja nukkua.
Kylmyys-alatyyppi
Kylmyys-alatyyppiin kuuluva olento on immuuni kylmyydelle. Se on haavoittuva tulelle, mikä tarkoittaa, että se kärsii tulivauriot puolitoistakertaisina (+50 %) riippumatta siitä, sallitaanko tulta vastaan laistoheittoa tai onnistuuko laisto vai ei.
Lainkuuliainen-alatyyppi
Tähän alatyyppiin kuuluu yleensä vain vierasolioita, jotka ovat kotoisin hengenlaadultaan lainkuuliaisista ulkosfääreistä. Useimmat tämän alatyypin olennot ovat lainkuuliaisia myös omalta hengenlaadultaan, mutta ne säilyttävät tämän alatyyppinsä, vaikka niiden hengenlaatu vaihtuisi. Vaikka olennon todellinen hengenlaatu olisi mikä tahansa, kaikki hengenlaatusidonnaiset vaikutukset vaikuttavat siihen niin kuin se olisi hengenlaadultaan lainkuuliainen. Olento altistuu myös kaikille todellisen hengenlaatunsa mukaisille vaikutuksille. Lainkuuliainen-alatyyppiin kuuluva olento voi sivuuttaa vastustajansa vauriovähennyksen niin kuin olennon kehoaseet ja muut sen käyttelemät aseet olisivat hengenlaadultaan lainkuuliaisia (ks. Vauriovähennys osiossa Erikoiskyvyt).
Lisko-olento-alatyyppi
Nämä olennot ovat suomuisia ja usein kylmäverisiä. Lisko-olento-alatyyppiin kuuluu vain ihmisoliorotuja, ei varsinaisia liskoeläimiä tai liskohirviöitä.
Maa-alatyyppi
Tähän alatyyppiin kuuluu lähinnä elementaaleja ja vierasolioita, joilla on jokin yhteys Maan elementtisfääriin. Maaolennoilla on yleensä kaivautumisnopeus, ja useimmat maaolennot voivat kaivautua myös kallion läpi.
Muunneltu-alatyyppi
Olento alkaa edustaa tätä alatyyppiä, jos sen alkuperäisessä tyypissä tapahtuu muutoksia. Olennot, joilla on jokin peritty hirviöprofiili, saavat tämän alatyypin syntymässään. Toiset alkavat edustaa sitä saadessaan jonkin hankitun hirviöprofiilin. Olennon alkuperäinen tyyppi mainitaan kuvauksissa aina muunneltu-alatyypin perässä. Muunneltu-alatyyppiin kuuluvalla olennolla on yleensä uuden tyyppinsä tyyppipiirteet mutta alkuperäisen tyyppinsä perusominaisuudet.
Paha-alatyyppi
Tähän alatyyppiin kuuluu yleensä vain vierasolioita, jotka ovat kotoisin hengenlaadultaan pahoista ulkosfääreistä. Useimmat tämän alatyypin olennot ovat pahoja myös omalta hengenlaadultaan, mutta ne säilyttävät tämän alatyyppinsä, vaikka niiden hengenlaatu vaihtuisi. Vaikka olennon todellinen hengenlaatu olisi mikä tahansa, kaikki hengenlaatusidonnaiset vaikutukset vaikuttavat siihen niin kuin se olisi hengenlaadultaan paha. Olento altistuu myös kaikille todellisen hengenlaatunsa mukaisille vaikutuksille. Paha-alatyyppiin kuuluva olento voi sivuuttaa vastustajansa vauriovähennyksen niin kuin olennon kehoaseet ja muut sen käyttelemät aseet olisivat hengenlaadultaan pahoja (ks. Vauriovähennys osiossa Erikoiskyvyt).
Parvi-alatyyppi
Parvi on joukko Minimaalisia, Taskukokoisia tai Hyvin pieniä olentoja, jotka toimivat ikään kuin yhtenä olentona. Parvella on jäsentensä tyypin perusominaisuudet paitsi siltä osin kuin alla mainitaan. Parvella on yhteinen kestonoppa- ja kestopistemäärä, yhteinen aloitemuunnin, yhteinen nopeus ja yhteinen panssariluokka. Parvi suorittaa laistoheittoja yksittäisenä olentona. Yksi parvi vie tilaa joko yhden 10 × 10 jalan neliön (jos se koostuu lentokyvyttömistä olennoista) tai yhden 10 × 10 × 10 jalan kuution (jos se koostuu lentokykyisistä olennoista). Parven ulottuma on kuitenkin 0 jalkaa kuten jäsentensäkin. Jotta parvi voisi hyökätä, sen on liikuttava vihollisen tilaan, mikä altistaa sen vapaahyökkäyksille. Se mahtuu samaan tilaan kaikenkokoisten olentojen kanssa, koska se menee saaliinsa iholle. Parvi voi liikkua esteettä vihollisten miehittämien ruutujen läpi (ja viholliset parven miehittämien ruutujen läpi), joskin parvi altistuu näin tehdessään vapaahyökkäyksille. Parvi mahtuu läpi sellaisista raoista ja koloista, joista sen jäsenet mahtuvat.
Hyvin pienistä olennoista koostuva parvi sisältää 300 lentokyvytöntä olentoa tai 1 000 lentokykyistä olentoa. Taskukokoisista olennoista koostuva parvi sisältää 1 500 lentokyvytöntä olentoa tai 5 000 lentokykyistä olentoa. Minimaalisista olennoista koostuva parvi sisältää 10 000 olentoa riippumatta siitä, ovatko ne lentokykyisiä vai eivät. Lentokyvyttömien olentojen parvissa on paljon enemmän olentoja kun 10 × 10 jalan alueelle normaalisti mahtuisi, koska ne ovat sulloutuneet tiiviisti yhteen ja ryömivät toistensa ja uhrinsa päältä, kun ne liikkuvat tai hyökkäävät. Parvet, joilla on tätä suurempi tila, ovat erillisten parvien yhteenliittymiä. Niitä voidaan muovata millaiseen muotoon tahansa, joskin ne pysyttelevät yleensä yhtenäisenä alueena.
Tyyppipiirteet
Parvella ei ole selvää etu- tai takapuolta eikä varsinaista ruumiinrakennetta, joten se ei altistu koukkauksille eikä kriittisille osumille. Hyvin pienistä olennoista koostuva parvi kärsii vain puolet viilto- ja pistoaseiden tuottamista vaurioista. Minimaalisista tai Taskukokoisista olennoista koostuvat parvi on immuuni kaikille asevaurioille. Parvi hajoaa, kun sen kestopistemäärä hupenee 0:aan tai sen alle, mutta tätä ennen kärsityt vauriot eivät heikennä parven kykyä suorittaa tai kestää hyökkäyksiä. Parvi ei ole kärsimiensä vaurioiden takia koskaan tokkurainen tai kuolemaisillaan. Sitä ei voida myöskään kampittaa, vetää painiin tai puskea, eikä se voi vetää vihollistaan painiin.
Parvi on immuuni kaikille kohteellisille loitsuille ja vaikutuksille (tämä koskee myös yhteen olentoon kohdistuvia loitsuja, kuten hajautusta). Poikkeus tästä ovat mieleen kohdistuvat vaikutukset
Taskukokoisista tai Minimaalisista olennoista koostuva parvi on alttiina koville tuulille, jollaisia voidaan tuottaa esimerkiksi tuulenvihuri-loitsulla. Kun selvitetään tuulen vaikutusta parveen, parvi katsotaan samankokoiseksi olennoksi kuin sen jäsenolennot ovat. Jos parvi muuttuu kärsimiensä tainnuttavien vaurioiden vuoksi tajuttomaksi, se ajautuu hajalleen eikä kokoonnu uudestaan ennen kuin sen kestopistemäärä palaa suuremmaksi kuin kärsittyjen tainnuttavien vaurioiden määrä.
Parveiluhyökkäys
Parvi-alatyyppiin kuuluvat olennot eivät suorita tavallisia lähitaisteluhyökkäyksiä. Niiden ei tarvitse suorittaa hyökkäysheittoa, vaan ne tuottavat automaattisesti vaurioita kaikille olennoille, joiden tilassa ne ovat liikkumisensa päätteeksi. Nämä parveiluhyökkäykset eivät altistu näkösuojan tai suojan aiheuttamalle ohihyökkäysmahdollisuudelle. Parven tietolaatikossa lukee Hyökkäys- ja Täyshyökkäys-riveillä vain "parveilu" ilman mainintaa hyökkäyshyvityksestä. Parveiluhyökkäyksen tuottamat vauriot riippuvat parven kestonoppamäärästä (ks. taulukko alla).
Parven KN-määrä | Parven perusvauriot |
15 | |
610 | |
1115 | |
1620 | |
21 tai yli |
Parven hyökkäykset ovat taikuudettomia, ellei parven kuvauksessa toisin mainita. Vastustaja on yleensä immuuni parven tuottamille vaurioille, jos sen vauriovähennys riittää vähentämään parveiluhyökkäyksen tuottamat vauriot 0:aan, jos se on ruumiiton tai jos sillä on jokin muu asiaan vaikuttava erikoiskyky. Joillakin parvilla on normaalien hyökkäysten lisäksi myös
Parvet eivät uhkaa tilassaan olevia olentoja eivätkä voi suorittaa parveiluhyökkäyksillään vapaahyökkäyksiä. Ne kuitenkin häiritsevät tilassaan olevien olentojen toimintaa (ks. alla).
Häirintä (Po)
Parven tuottamille vaurioille altis elollinen olento, joka aloittaa vuoronsa samassa tilassa kuin parvi, on 1 kierroksen ajan pahoinvoiva. Sitkeys-laisto mitätöi tämän vaikutuksen (VA 10 + puolet parven kestonoppamäärästä + parven Ruk-muunnin; tarkka vaikeusaste ilmoitetaan parven kuvauksessa). Loitsun langetus tai loitsuun keskittyminen parven tilassa vaatii Keskittyminen-testin (VA 20 + loitsun taso). Kärsivällisyyttä ja keskittymistä edellyttävien taitojen käyttö vaatii Keskittyminen-testin (VA 20).
Ruumiiton-alatyyppi
Ruumiittomalla olennolla ei ole aineellista ruumista. Sitä voivat vahingoittaa vain muut ruumiittomat olennot, taika-aseet, olennot joiden hyökkäykset katsotaan taika-aseiksi, loitsut, loitsunomaiset kyvyt ja yliluonnolliset kyvyt. Se on immuuni kaikille taikuudettomille hyökkäysmuodoille. Silloinkin kun siihen osutaan loitsuilla tai taika-aseilla, sillä on 50 %:n mahdollisuus välttyä kaikilta ruumiillisesta lähteestä peräisin olevilta vaurioilta (paitsi positiiviselta energialta, negatiiviselta energialta, taikavasaman kaltaisilta voimavaikutuksilta ja haamukosketus-aseilla suoritetuilta hyökkäyksiltä). Vaikka pyhä vesi ei olekaan maaginen hyökkäys, se voi vahingoittaa ruumiittomia epäkuolleita, joskin pyhän veden osumalla on vain 50 %:n mahdollisuus vaikuttaa ruumiittomaan olentoon.
Ruumiittomalla olennolla ei ole kehopanssarihyvitystä, mutta se saa sivuunohjaushyvitystä Karisma-hyvityksensä verran (kuitenkin aina vähintään +1, vaikka olennon Karisma-arvo ei normaalisti tuottaisikaan hyvitystä).
Ruumiiton olento voi astua kiinteiden kappaleiden sisään ja kulkea niiden läpi. Sen on kuitenkin pysyteltävä kappaleen ulkopinnan naapuriruudussa, joten se ei voi kulkea sellaisten kappaleiden läpi, joiden tila on leveämpi kuin sen oma tila. Kappaleen sisällä oleva ruumiiton olento aistii naapuriruuduissaan sijaitsevien olentojen ja esineiden läsnäolon, mutta viholliset ovat sen kannalta täydellisessä näkösuojassa (50 %:n ohihyökkäysmahdollisuus). Jotta ruumiiton olento näkisi kappaleen ulkopuolelle ja voisi hyökätä normaalisti, sen on tultava kappaleen sisältä ulos. Kappaleen sisällä oleva ruumiiton olento on täydellisessä suojassa, mutta kun se hyökkää kappaleen ulkopuolella olevaa olentoa vastaan, sillä on vain suojaa, joten toiminnon valmistellut olento voi iskeä sitä, kun se hyökkää. Ruumiiton olento ei voi kulkea voimavaikutuksen läpi.
Ruumiittoman olennon hyökkäykset voivat sivuuttaa kaikki kehopanssarit, haarniskat ja kilvet, mutta sivuunohjaushyvitykset ja voimavaikutukset (esimerkiksi maaginhaarniska) suojaavat sen hyökkäyksiltä normaaliin tapaan. Ruumiiton olento liikkuu ja toimii vedessä yhtä helposti kuin ilmassa. Se ei voi pudota eikä kärsiä putoamisvaurioita. Ruumiiton olento ei voi suorittaa kampitus- tai painihyökkäyksiä, eikä sitä voida kampittaa tai vetää mukaan painiin. Itse asiassa se ei voi suorittaa mitään fyysistä toimintoa, joka liikuttaisi vihollista tai sen varusteita tai vaikuttaisi niihin, eikä siihen itseenkään voida vaikuttaa tällaisilla toiminnoilla. Ruumiiton olento on painoton, joten se ei laukaise painokytkimestä laukeavia ansoja.
Ruumiiton olento liikkuu äänettömästi, eikä sitä voida havaita Kuuntelu-testillä, ellei se itse niin halua. Sillä ei ole Voimakkuus-arvoa, joten sen Ketteryys-muunnin lasketaan sekä sen lähitaisteluhyökkäyksiin että kantamahyökkäyksiin. Näköön perustumattomat aistit, kuten vainu ja sokkonäkö, ovat ruumiittomia olentoja vastaan tehottomia tai tehoavat vain osittain. Ruumiittomilla olennoilla on erehtymätön suuntavaisto, joten ne voivat liikkua täydellä nopeudellaan silloinkin, kun ne eivät näe mitään.
Sfäärinulkoinen-alatyyppi
Tähän alatyyppiin kuuluvat kaikki olennot, jotka oleilevat jossakin muussa sfäärissä kuin kotisfäärissään. Sfäärimatkailua harjoittava olento voi saada tai menettää tämän alatyypin sfääristä toiseen siirtyessään. Hirviökuvausten perusoletus on, että olentojen väliset kohtaamiset tapahtuvat Materian sfäärissä, joten kaikki olennot, joiden kotisfääri ei ole Materian sfääri, on merkitty kuuluviksi sfäärinulkoinen-alatyyppiin (mitä ne eivät ole silloin, kun oleilevat kotisfäärissään). Jokaisella sfäärinulkoiseksi merkityllä olennolla on jokin tietolaatikossa ilmoitettu kotisfääri. Olennot, joita ei ole merkitty sfäärinulkoisiksi, ovat kotoisin Materian sfääristä ja saavat sfäärinulkoinen-alatyypin vain, jos ne poistuvat Materian sfääristä. Millään olennolla ei ole sfäärinulkoinen-alatyyppiä silloin, kun se oleilee jossakin kauttakulkusfäärissä, kuten Astraalisfäärissä, Eetterisfäärissä tai Varjojen sfäärissä.
Tuli-alatyyppi
Tuli-alatyyppiin kuuluva olento on immuuni tulelle. Se on haavoittuva kylmyydelle, mikä merkitsee, että se kärsii kylmyysvauriot puolitoistakertaisina (+50 %) riippumatta siitä, sallitaanko kylmyyttä vastaan laistoheittoa tai onnistuuko laisto vai ei.
Vedeneläjä-alatyyppi
Vedeneläjillä on aina uintinopeus, joten ne voivat liikkua vedessä joutumatta suorittamaan Uinti-testejä. Ne voivat hengittää veden alla mutta eivät ilmassa, ellei niillä ole amfibisuus-erikoisominaisuutta.
Vesi-alatyyppi
Tähän alatyyppiin kuuluu lähinnä elementaaleja ja vierasolioita, joilla on jokin yhteys Veden elementtisfääriin. Vesiolennoilla on aina uintinopeus, joten ne voivat liikkua vedessä joutumatta suorittamaan Uinti-testejä. Vesiolennot voivat hengittää veden alla ja yleensä myös ilmassa.
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.